Praca w pojedynkę - czy i kiedy pracownik musi się meldować?
Co mówią na ten temat przepisy?
Napotykamy pewien problem - przepisy nie podają wykazu prac w pojedynkę. Za to podane są natomiast kryteria, na podstawie których można to ustalić, czy i w jakich warunkach pracownik musi się meldować.
Jeżeli w pomieszczeniu pracy, w którym zatrudniona jest jedna osoba, mogą w sytuacji awaryjnej wystąpić zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników, a w szczególności zagrożenia: pożarowe, wybuchowe, porażenia prądem elektrycznym, wydzielanie się gazów lub par substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne – pracodawca wprowadza obowiązek meldowania się tej osoby w ustalony sposób w oznaczonych porach.
Zacznijmy od obowiązków pracodawcy
Pracodawca ma 3 obowiązki do spełnienia:
- Ustalić, w których pomieszczeniach w zakładzie pracownicy pracują pojedynczo oraz na których zmianach są narażeni na zagrożenia pożarowe, wybuchowe, porażenia prądem elektrycznym, wydzielanie się gazów lub par substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne.
- Określić sposób meldowania się tych pracowników.
- Ustalić sposób postępowania w razie braku meldunków.
Określenie pomieszczenia, w których pracownicy pracują w pojedynkę
Aby ustalić, które prace w konkretnym zakładzie mogłyby należeć do tej kategorii, trzeba przeanalizować kilka rzeczy.
Po pierwsze, skupiamy się na pomieszczeniach, czyli: pracowniach, warsztatach, magazynach, biurach itd. gdzie pracownicy pracują w pojedynkę.
Po drugie, bierzemy pod uwagę pomieszczenia, w których może wystąpić awaria mogąca nieść bardzo poważne skutki zdrowotne dla pracownika. Rozporządzenie podaje tutaj w szczególności zagrożenia:
- pożarowe,
- wybuchowe,
- porażenia prądem elektrycznym,
- wydzielanie się gazów lub par substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne.
To niepełna lista i można uwzględnić tutaj również inne niebezpieczeństwa. Idealnym przykładem może być tutaj praca w pomieszczeniu, w którym ze względów technologicznych panuje wysoka temperatura czy wilgotność albo praca w miejscach, do których trudno dotrzeć.
Sposób meldowania się
System meldowania się można ustalić w najprostszy sposób. Wystarczy, aby pracownik raz na ustalony okres czasu (np. raz na godzinę) złożył swojemu przełożonemu meldunek, że wszystko jest w porządku.
Może to zrobić w dowolny, ustalony w zakładzie sposób, np.: osobiście, mailowo, telefonicznie, poprzez środki łączności lub inne dostępne w firmie rozwiązania techniczne.
Aby nie zapomnieć o takim kontakcie, warto jest, aby zarówno pracownik, jak i przełożony ustawili w swoich telefonach powiadomienia, które co ustalony czas przypomną o tym obowiązku. To bardzo praktyczne rozwiązanie.
Co w przypadku, gdy pracownik się nie melduje?
Pracodawca musi też ustalić sposób postępowania w przypadku braku meldunku ze strony pracownika. Jeśli po upływie ustalonego czasu, pracownik się nie odezwie, należy podjąć próbę kontaktu.
W przypadku niepowodzenia, należy bezzwłocznie udać się do pomieszczenia i sprawdzić, czy coś się stało. Jeśli pracownik nie zadzwonił, ponieważ np. gdzieś wyszedł lub zapomniał, to oczywiście trzeba wzmocnić nawyk meldunkowy.
Jeśli jednak doszło do awarii i zdrowie lub życie pracownika jest zagrożone, w tym momencie należy oczywiście udzielić pomocy poszkodowanemu i wszcząć procedury związane z reagowaniem w sytuacji wypadku.